Saturday, August 7, 2010

Minggu Sains 2010

Kemajuan sains dan teknologi telah banyak membawa perubahan positif kepada kita dan berkait rapat dengan kemajuan sesebuah negara. Kemajuan sains telah membawa kebahagiaan kepada manusia. Sesungguhnya banyak faedah yang telah kita nikmati hasil daripada kemajuan sains dan teknologi. Justeru itu, tidak hairanlah jika sesebuah negara menyumbang belanja yang besar untuk kemajuan sains dan teknologi bagi mewujudkan sebuah negara yang disegani. Fenomena ini membuktikan bahawa kemajuan sains lebih banyak mendatangkan Kesan positif daripada kesan negatif. Lantaran memahami kepentingan sains kepada manusia sejagat barisan guru dari Panitia Sains SK Tanjung Belanja mengambil inisiatif menganjurkan Minggu Sains bagi menarik minat dan menanam sikap sains dalam diri murid-murid dalam usaha memperkembangkan potensi ke arah berdaya saing sesuai dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Matlamat program ini adalah untuk membentuk modal insan yang berteraskan sains. Empat objektif telah digarisi bagi mencapai hasrat ini, iaitu:
  1. Menanam minat murid tentang mata pelajaran sains.
  2. Memupuk kesedaran tentang kepentingan disiplin dan aplikasi sains dalam kehidupan seharian.
  3. Melahirkan murid yang berfikiran kreatif dan kritis.
  4. Meningkatkan daya berfikir secara saintifik melalui aktivit inkuiri penemuan dan kemahiran proses sains.
Jawatankuasa Minggu Sains
Pengerusi                 : Cik Hajjah Khairulaini Binti Khairuddin
Pen. Pengerusi         : En. Abdul Wahab bin Hamzah
Penyelaras Program : Pn. Norasmah Binti Saad
Pen. Penyelaras       : En. Mohd Firdaus Bin Mohd Jamil
Setiausaha               : Pn. Jamaayah Binti Hariri
Bendahari                : Pn. Halimatussadiah Binti Taharim

Perasmian dimulakan dengan mewarna 'Invisible Board' yang tertera tulisan Minggu Sains oleh Cikgu Khairulaini, Guru Besar SK Tanjung Belanja. Seterusnya pembukaan diserikan lagi dengan nyanyian lagu berlirikkan sains oleh murid-murid dari tahap satu. Setelah  nyanyian selesai, persembahan oleh Cikgu Firdaus iaitu Trick In Scince atau Science Magic.
Setiap pagi, selepas perhimpunan sepanjang Minggu Sains pelbagai persembahan menarik disajikan oleh guru sains dengan membuat beberapa keajaiban sains yang mengejutkan dan langsung tidak pernah difikir oleh murid-murid malahan guru-guru SK Tanjung Belanja. Persembahan tersebut diharap dapat menarik minat murid supaya sukakan sains dan menyedari kepentiangan sains dalam kehidupan seharian. Persembahan diselang selikan dengan aktiviti Word Jumble, Word Puzzle serta kuiz terbuka. Setiap murid dikehendaki mengumpul jawapan daripada soalan kuiz sepanjang Minggu Sains berlangsung. Soalan adalah berdasarkan silibus sains mengikut tahap murid.
Antara aktiviti menarik yang dihidangkan untuk menjadi santapan pagi buat murid-murid adalah bagaimana bunga yang diperbuat daripada kertas mengembang di dalam air dengan sendirinya. Kulit telur menjadi lembut dan kenyal apabila direndam ke dalam cuka. Tindakbalas kima antara kulit telur yang mengandungi kalsium karbonat dan cuka yang mengandungi asid asetik menyebabkan kulit telur membebaskan unsur karbon membuatkannya menjadi lembut.
Cikgu Firdaus meminta murid meniup belon dan menyucuknya dengan menggunakan lidi sate tanpa memecahkan belon tersebut. Demontrasi membuat model letusan gunung berapi dan roket air juga membuat semua penonton teruja. Dengan hanya menggunakan bahan-bahan yang mudah diperolehi murid juga mampu membuatnya semula di rumah.
Jejak Sains merupakan acara kemuncak sepanjang Minggu Sains. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan rumah sukan. Mereka dikehendaki menjejaki maklumat dan menyelesaikan masalah yang diberikan di dalam kawasan sekolah. Kumpulan yang dapat menyelesaikan terlebih dahulu akan melayakkan diri ke Pertandingan Who Wants To Be A Millionaire. Setelah Maklumat berjaya dikumpul dua orang murid telah terpilih iaitu adik Mohd Asril Bin Masidi dan adik Syahidah Liyana Binti Shaharudin mewakili rumah masing-masing. Mohd Asril telah mendapat tempat pertama dalam pertandingan tersebut. Hadiah disampaikan oleh Guru Besar sewaktu perhimpunan pada minggu hadapan.

Panorama